فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

تعداد بازدید: ۲۱۲۴
کد خبر: ۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
یادداشت مرتضی محصص،رییس کمیته فنی و توسعه فدراسیون

تفکرات جعبه سیاهی فوتبال فرانسه

رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال درباره فلسفه فوتبال فرانسه در نحوه انتخاب دشان و تفکرات جعبه سیاهی فوتبال فرانسه توضیحاتی ارائه کرده است.


به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، مرتضی محصص،رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال در یادداشتی که در شماره چهارم نشریه فدراسیون به انتشار رسیده نوشته است:

چهل و دوسال پیش تیم ملی ایران در یک بازی تدارکاتی جام جهانی 1978 در شهر تولوز فرانسه در حضور 35000 تماشاگر با تک گل حسن روشن در مقابل تیم ملی فرانسه با نتیجه 2 بر یک شکست خورد. از آن زمان شاهد تغییرات عمده ای در نحوه نگرش مربیان و آموزش فوتبال هستیم، حشمت مهاجراتی و میشل هیدالگو مربیان آن زمان دو تیم جای خود را به دراگان اسکوچیچ و دیدیه دشان داده و سیر پیشرفت و تکامل مدیریت و تاکتیک در فوتبال همچنان ادامه داد.
در آخرین بازی دو تیم ایران و فرانسه که به ترتیب ازبکستان و کرواسی را شکست دادند.
هر دو تیم با استفاده از دو مهاجم در جلو و یک هافبک تهاجمی در فضا پشت موفق بودند، ایران با طارمی و آزمون در جلوی خط حمله و قلی زاده به عنوان مهاجم سوم و فرانسه با مارسیال و امباپه دو مهاجم جلو خود و آنتوان گویزمان در نقش هافبک تهاجمی.
بررسی فوتبال فرانسه که از سال 1973 با نقشه راه استفان کواچ رومانیایی شروع شد بسیار ارزشمند و آموزنده است.
1-انتخاب دیدیه دشان که سابقه 103 بازی و 11 سال تجربه مربیگری در موناکو- یونتوس و مارسی را داشت نتیجه تفکرات جعبه سیاه فوتبال فرانسه بود، تجربه تلخ از شکست های متعدد و عدم صعود به دو جام جهانی 1990 و 1994 و با آگاهی بر این واقعیت که در فوتبال شکست ها بزرگتر از موفقیت ها به نظر می¬رسند. دپارتمان فنی با طراحی فلسفه بازی و مربیگری نوین خود( DNA) با تاسیس 13 مرکز آموزش فوتبال که مجهز به آخرین امکانات تکنولوژی روز در کشف استعداد، آنالیز، تغذیه و آمادگی جسمانی به تحولی بزرگ رسید. بازیکنانی نظیر امباپه، جیرود، زیدان، گویزمان و تیری هانری نمونه های مشخص این نقشه راه موفق بودند.
2-دیدیه دشان از شروع با عدم دعوت از بازیکنان سرشناس ولی حاشیه ساز( کریم بنزما، پاتریس اورا) فرهنگ انسجام تیمی، احترام متقابل ،صبر و حوصله را به وجود آورد، دیدگاه دشان در آموزش در نظر تعداد زیادی از کارشناسان نزدیک سبک دیگو سیمونه در مادرید است که فوتبالی درگیرانه و سرعتی را آموزش می¬دهد.
3-در موفقیت جام جهانی 2018 روسیه نقش بازیکنان با تجربه تیم بسیار پر رنگ بود، فرانسه تنها با 9 بازیکن شاغل در فوتبال فرانسه، در فینال کرواسی را شکست داد، تعداد زیادی از بازیکنان از دوران نوجوانی به خارج از فرانسه ترانسفر شده و با تجربه بالا به ویژه در زمان استراحت بین دو نیمه، سبب دلگرمی و انگیزش تیم بودند، پوگبا، رافائل، واران در بازیهای نیمه نهایی و فینال سبب آرامش و اعتماد به نفس تیم و اطمینان کادر فنی بودند.
4- کیلین امباپه و بنجامین پاوارد که از بهترین های فرانسه در بازی نیمه نهایی و فینال بودند و گل پاوراد به آرژانتین بهترین گل جام نام گرفت با شرایطی بسیار دشوار و امکانات ضعیف دوران نونهالی و نوجوانی خود را سپری کردند. هر دو هفته ای چهار بار مجبور به پیمودن مسافتی بیش 90 کیلومتر برای رسیدن به محل تمرین طی می¬کردند.
5-تیم ملی فرانسه حاضر در رقابتهای2018 روسیه از بهترین و تکنیکی ترین بازیکنان انتخاب نشده بودند، تنها بازیکنانی که ویژگی سازگاری میل به کارگروهی و همبستگی تیمی را داشتند در فهرست 23 نفر دیدیه دشان قرار گرفتند.

قاب خاطرات
گزارش تصویری
ویدئوها
آخرین اخبار

تغییر داور چهارم استقلال و ذوب آهن/یک ناظر تغییر کرد

داوران هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال مشخص شدند

ادامه تمرینات منظم تیم ملی جوانان ایران در استان البرز

علوی خبر داد؛برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب شناسی فرهنگی ورزشگاهها

اعلام رای کمیته انضباطی فدراسیون درباره هوادار خاطی

برگزاری اردوی تیم ملی فوتسال بزرگسال بانوان

تصاویری از حضور تیم داوری ایران در فینال جام ملت های زیر ۲۳ سال آسیا

احضار مدیر روابط عمومی پرسپولیس و مدیر رسانه سپاهان به کمیته انضباطی

رونمایی از برند جام جهانی فوتبال ساحلی 2025 سیشل

داوران ایرانی دیدار فینال جام ملت های زیر ۲۳ سال آسیا را سوت زدند

پربازدیدترین ها

قضاوت تیم داوری ایران در فینال جام ملت های زیر 23 سال آسیا

مجمع عمومی سالیانه هیات فوتبال استان کرمان برگزار شد

داوران هفته بیست و پنجم لیگ برتر مشخص شد

اسامی داوران هفته بیست و نهم لیگ دسته اول اعلام شد

داوران ایرانی دیدار فینال جام ملت های زیر ۲۳ سال آسیا را سوت زدند

تصاویری از جشن قهرمانی تیم ملی فوتسال در مسابقات جام ملت های آسیا

تاریخ سازی تیم ملی افغانستان با صعود به جام جهانی

تغییر داور چهارم یک بازی هفته بیست و پنجم لیگ برتر

تصاویری از دوره دانش افزایی داوران فوتبال ساحلی

۴۱ بازیکن در لیست نفرات تیم جوانان قرار گرفتند