فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

تعداد بازدید: ۳۲۱۶
کد خبر: ۱۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

در چنین روزی / تولد شهریاری بی‌نیاز از تعریف و تعارف!

می‌دانم اولین نفری که گفت «علی دایی شناسنامه فوتبال ایران است» چه کسی بود اما عجب جمله کوتاه، دقیق و کاملی گفت. به ویژه فراتر از مرزهای ایران که می‌روید می‌بینید که فوتبال ایران را با او‌ می‌شناسند، با گل‌هایش و البته شخصیت موقرش در مراسم فیفا.

در چنین روزی / تولد شهریاری بی‌نیاز از تعریف و تعارف!

سایت رسمی فدراسیون فوتبال؛ احسان محمدی- نمی‌دانم اولین نفری که گفت «علی دایی شناسنامه فوتبال ایران است» چه کسی بود اما عجب جمله کوتاه، دقیق و کاملی گفت. به ویژه فراتر از مرزهای ایران که می‌روید می‌بینید که فوتبال ایران را با او‌ می‌شناسند، با گل‌هایش و البته شخصیت موقرش در مراسم فیفا.

درباره علی دایی بسیار گفته و نوشته شده اما همیشه انگار چیزهایی برای نوشتن و گفتن هست. حتی امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال قبل از دیدار مقابل ژاپن از بازیکنان تیم ملی به عنوان کسانی که از شجاعت و تسلیم نشدن را از او آموخته‌اند نام برد. همه جای رد پای دایی هست. مردی با زخم‌های بسیار، طحال پاره، سر شکسته، ابروی شکافته و در کنارش هم ده‌ها افتخار و یادگاری. از استقلال اردبیل و بانک تجارت تا پرسپولیس و السد و آرمینیا و بایرن مونیخ و هرتابرلین و الشباب و سایپا تا تیم ملی ایران.

در چنین روزی / تولد شهریاری بی‌نیاز از تعریف و تعارف!

هنوز هم وقتی با رقیبان آسیایی گپ و گفت فوتبال می‌شود، جوری دست تکان می‌دهند و «علی دایی» می‌گویند که انگار هنوز ترس‌شان نریخته! او برای ما شمایل نسلی است که میلیون‌ها پسر بچه را عاشق فوتبال کرد. عکسش را روی دیوارها زدند، توی کلاسور چسباندند و روی شانه‌هایش ایستادند و پرچم تکان دادند تا دنیا، «ایران» را ببیند.

همانطور که نمی‌توان از تأثیر او در تربیت نسلی از بازیکنان بزرگ و تاثیرگذار به سادگی گذشت. کریم انصاری‌فرد، محمد عباس‌زاده، مهدی طارمی، علی علیپور، امید عالیشاه، سجاد شهباززاده، احمد نوراللهی و‌... بخش بزرگی از فوتبال‌شان را مدیون اعتماد علی دایی هستند.

در چنین روزی / تولد شهریاری بی‌نیاز از تعریف و تعارف!

او اشتیاقی تمام نشدنی برای فتح داشت. موضوعی که باعث می‌شد به جنگیدن ادامه بدهد. اشباع نمی‌شد و همیشه بیشتر می‌خواست. حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا، گلزنی به میلان و چلسی، زدن ۱۰۹ گل برای تیم ملی، قهرمانی‌های باشگاهی، کسب عنوان بهترین بازیکن آسیا و ... همیشه برایش کم بود.

در چنین روزی / تولد شهریاری بی‌نیاز از تعریف و تعارف!

همین موتور‌ پیش برنده علی دایی بود، وقتی او را داشتیم مطمئن بودیم که گل می‌زنیم. پسری که به واسطه قبولی در دانشگاه محترم «صنعتی شریف» سر از تهران درآورد، زیر نظر پرویز مظلومی و  ناصر حجازی الماسش تراشیده شد، در فوتبال تهران به چشم آمد، خیلی دیر کشف شد اما برای ماندگاری حتی یک روز هم کافی است، حتی یک بازی.

در چنین روزی / تولد شهریاری بی‌نیاز از تعریف و تعارف!

خیلی‌ها علی دایی را با گل‌هایش به یاد می‌آورند و من با دو پاس گل بی‌نظیرش. مردی که گفته می‌شد کمتر پاس می‌دهد دو قاب ابدی تاریخ فوتبال ایران را در دو بازی ساخت. یکی پاس گل به خداداد عزیزی در دیدار با استرالیا و دومی پاس به مهدی مهدوی‌کیا در جام جهانی ۱۹۹۸ مقابل امریکا. هر دو به یک شکل، پشت به دروازه، پشت به بازیکن، کنترل توپ، چرخش و پاسی دقیق روی زمین. دو لحظه‌ جادویی فوتبال که هر ایرانی دستکم یک‌بار آن را دیده بدون علی دایی خلق نمی‌شد، او‌ حتی وقتی گل نمی‌زد هم موثر بود. نامش دیر زمانی است که بر تارک فوتبال ایران و از آن مهمتر در قلب مردم حک شده است.

شهریار فوتبال ایران؛ تولدت مبارک. سایه‌ات با دلِ خوش برقرار

قاب خاطرات
گزارش تصویری
ویدئوها
آخرین اخبار

گزارش تصویری نشست خبری سرمربی و بازیکن تیم ملی فوتسال ایران

محمدحسین درخشانی: ما عاشق بازی جلوی تماشاگران هستیم

وحید شمسایی: با تمام تمرکز به مصاف تایلند می‌رویم

گزارش تصویری از دیدار تیم های سپاهان اصفهان و استقلال ملا‌ثانی

سلام یوزهای ایرانی به فینال آسیا

تصاویری از دیدار تیم های چادر ملو و مس کرمان

صحبت های تانیا جهانشاهی بازیکن تیم‌ملی دختران زیر ۱۸ سال پس از برتری مقابل تاجیکستان

گزارش تصویری از دیدار تیم های هوادار و‌ مس سونگون

گزارش تصویری از دیدار تیم های گل گهر و فجر سپاسی

گزارش تصویری از دیدار تیم های ملوان و سایپا

پربازدیدترین ها

تصاویری از گرم کردن تیم ملی ایران قبل از بازی با کویت

زمان برگزاری دو دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد

محرومیت و جریمه نقدی برای دروازه بان استقلال

گزارش تصویری از دیدار تیم های ملی جوانان بانوان ایران و ترکمنستان

داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند

اعلام اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان

اعلام رای انضباطی اسماعیلی فر

گزارش تصویری بازی تیم ملی فوتسال ایران و کویت (بخش اول)

میزبان جام جهانی حریف ایران در نیمه نهایی شد

گزارش تصویری از دیدار تیم ملی دختران زیر ۱۵ سال و مهر عظام