فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

تعداد بازدید: ۳۱۰۹
کد خبر: ۱۹۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

۲۳ بهمن روز صلح و فوتبال گرامی باد

بازتاب ابعاد این جنایت می‌تواند قیام فوتبال ایران علیه جنگ و خشونت در دنیا باشد.

به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال،سال ۱۹۱۴ ارتش‌های آلمان، بریتانیا و فرانسه در جریان جنگ جهانی اول در بلژیک با هم می‌جنگیدند. اما در هفته منتهی به کریسمس، شماری از سربازان آلمانی و انگلیسی با سلام و دست تکان دادن، به‌همدیگر نزدیک شدند، غذا و هدیه رّد و بدَل کردند و مسابقه فوتبال دادند.

این شاید مشهورترین مسابقه تاریخ فوتبال در جنگ است. بیشتر از صد سال از این آتش‌بس کوتاه مدت می‌گذرد، اما هنوز در مورد آن شعر می‌گویند، کتاب می‌نویسند و حتی سال ۲۰۰۵ «کریستین کاریون» با استناد به مدارک آن، فیلمی بنام «کریسمس مبارک» ساخت.

اما درباره تنها زمین فوتبالی که در حین برگزاری یک مسابقه مورد بمباران قرار گرفته است؟

۲۳ بهمن ۱۳۶۵ در بخش چوار واقع در استان ایلام وقتی جنگ‌زده‌ها در یک زمین فوتبال مشغول بازی بودند تا کمی زخم و رنج ناشی از تهاجم صدام را از یاد ببرند، جنگنده‌های عراقی در دقیقه 55 آن مسابقه زمین مسابقه را مورد هدف قرار دادند. 15 نفر شهید شدند. از جمله سه کودک، 10 بازیکن، داور و یک تماشاگر شهید شدند، 6 نفر جانباز و خانواده‌های بسیاری برای همیشه عزادار.

این یک جنایت علیه بشریت است.نشانه‌ای از مظلومیت ایرانیان و قساوت جنگ.

پیگیری فدراسیون فوتبال از طریق نامگذاری مسابقات لیگ با عنوان گرامیداشت شهدای چوار، برگزاری مسابقه چهار جانبه با حضور بازماندگان این واقعه و فعالیت‌های رسانه‌ای متعدد باعث شد مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نسبت به این ماجرا واکنشی همدلانه و بی‌سابقه نشان دهند.

‎ایشان در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره‌ی شهدای استان ایلام فرمودند: «یکی همین قضیّه‌ی بمباران مسابقه‌ی فوتبال بچّه‌ها است در سال ۶۵، بیست‌وسوّم بهمن جوان‌های ایلامی، دو تیم ایلامی برای بزرگداشت و به یادبود هفتمین سال پیروزی انقلاب، یک مسابقه‌ای به این عنوان درست کردند و تعدادی از مردم هم جمع شدند، تماشا می‌کردند؛ هواپیمای عراقی آمد بالای سر، از نزدیک یعنی با توجّه به اینکه اینجا چه برنامه‌ای هست -نه اینکه همین ‌طور بمب بیندازند و تصادفاً بخورد به زمین فوتبال؛ نه، با توجّه- اینجا را زد و ده‌ بازیکن شهید شدند، داور شهید شد، چند بچّه شهید شدند، بعضی از تماشاچیان شهید شدند، این حادثه‌ی کوچکی نیست، این حادثه‌ی بزرگی است؛ جا دارد که این‌ جور حوادث در ابعاد جهانی شناخته بشود، گفته بشود، تکرار بشود. این پیامِ مظلومیّتِ شهدای ورزشکار ما است؛ جرمشان این بوده است که برای سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی و برای انقلاب، مسابقه تشکیل دادند.»

پس از این امر، رئیس فدراسیون فوتبال با همراهی اعضای هیات رئیسه در شهر چوار حاضر شدند و ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا و جانبازان در زمینه اعطای تسهیلات و فرصت‌های فوتبالی به این استان قهرمان‌پرور گام‌هایی برداشتند.

در ادامه نیز فدراسیون فوتبال با پیگیری مجدانه موفق شد این‌ روز را با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز صلح و فوتبال» ثبت کند و امیدوار است با حمایت سایر نهادها بتواند یک جریان ملی برای اقدامی بین‌المللی ایجاد کند.

بازتاب ابعاد این جنایت می‌تواند قیام فوتبال ایران علیه جنگ و خشونت در دنیا باشد. صدای مظلومانه مردمی که هشت سال شجاعانه مقابل تهاجم دشمن بعثی ایستادند و حالا به عنوان مردمی زخم‌خورده از جنگ، برای دنیا آرزوی صلح، آرامش و لبخند دارند.

یاد و خاطره همه‌ی فداکاران وطن به ویژه شهدا و جانبازان واقعه زمین چمن چوار را گرامی‌ می‌داریم.

تعداد بازدید : 40
قاب خاطرات
گزارش تصویری
ویدئوها
آخرین اخبار

برگزاری دومین نشست کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی AFC به ریاست تاج

گزارش تصویری نشست خبری سرمربی و بازیکن تیم ملی فوتسال ایران

محمدحسین درخشانی: ما عاشق بازی جلوی تماشاگران هستیم

وحید شمسایی: با تمام تمرکز به مصاف تایلند می‌رویم

گزارش تصویری از دیدار تیم های سپاهان اصفهان و استقلال ملا‌ثانی

سلام یوزهای ایرانی به فینال آسیا

تصاویری از دیدار تیم های چادر ملو و مس کرمان

صحبت های تانیا جهانشاهی بازیکن تیم‌ملی دختران زیر ۱۸ سال پس از برتری مقابل تاجیکستان

گزارش تصویری از دیدار تیم های هوادار و‌ مس سونگون

گزارش تصویری از دیدار تیم های گل گهر و فجر سپاسی

پربازدیدترین ها

تصاویری از گرم کردن تیم ملی ایران قبل از بازی با کویت

زمان برگزاری دو دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد

محرومیت و جریمه نقدی برای دروازه بان استقلال

گزارش تصویری از دیدار تیم های ملی جوانان بانوان ایران و ترکمنستان

داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند

اعلام اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان

اعلام رای انضباطی اسماعیلی فر

گزارش تصویری بازی تیم ملی فوتسال ایران و کویت (بخش اول)

میزبان جام جهانی حریف ایران در نیمه نهایی شد

بهروز عظیمی: قرقیزستان با برزیل هیچ فرقی برای ما ندارد/سطح مسابقات فوق‌العاده بالاست