فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

تعداد بازدید: ۳۶۵۴
کد خبر: ۱۶۴۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

امان از آن ضربه مسی ...

سایت جهانی فدراسیون فوتبال بعد از این بازی نوشت: تیم ملی ایران باید به خاطر تلاش‌هایش در این بازی و موقعیت های گل ایجاد شده به خود افتخار کند.

احسان محمدی، به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال؛ این باشکوه‌ترین نمایش ما در جام جهانی بود. بعد از یک بازی کم‌رمق مقابل نیجریه کسی انتظار نداشت اینطور مقابل لشکری از ستاره‌های جاه‌طلب آرژانتینی دلیرانه بازی کنیم. بازی درخشان ایران در این مسابقه خاطره ماندگار ما از جام جهانی 2014 برزیل است.

ایران 0 – 1 آرژانتین

گروه F

ساعت: 20:30 دقیقه/ ورزشگاه ماینیروی شهر بلوهوریزنته- ظرفیت 58170 نفر / دمای هوا 23 درجه سانتیگراد – رطوبت 51%

داورها: میلوراد مازیچ (صربستان)، میلوان رستیچ (صربستان)، ، دالیبور ژورویچ (صربستان). داور چهارم: نوربرت هایوتا

ترکیب ایران: علیرضا حقیقی (پیراهن 12)، حاج صفی (پیراهن 3)، حسینی (پیراهن 4)، صادقی (پیراهن 5)، نکونام (پیراهن 6)، شجاعی (پیراهن 7)، تیموریان (پیراهن 14)، منتظری (پیراهن 15)، قوچان نژاد (پیراهن 16)، دژاگه (پیراهن 21) و پولادی (پیراهن 23)

دقیقه 76: حیدری (پیراهن 2) با شجاعی تعویض شد. دقیقه 86: جهانبخش (پیراهن 9) با دژاگه تعویض شد. دقیقه 88: حقیقی (پیراهن 8) با حاج صفی تعویض شد.

سرمربی: کارلوس کی روش

ترکیب آرژانتین: سرخیو رومرو (پیراهن 1)، فرناندو گاگو (پیراهن 5)، پابلو زابالتا (پیراهن 4)، فدریکو فرناندز (پیراهن 17)، ازکوئل گارای (پیراهن 2)، خاویر ماسکرانو (پیراهن 14)، آنخل دی ماریا (پیراهن 7)، لیونل مسی (پیراهن 10)، گونزالو هیگوایین (پیراهن 9)، سرجیو آگوئرو (پیراهن 20) و مارکوس روخو (پیراهن 16)

دقیقه 76: لاوزی (پیراهن 22) با آگوئرو تعویض شد. دقیقه 76: پالاسیو (پیراهن 18) با هیگوایین تعویض شد. دقیقه 4+90: بیگلیا (پیراهن 6) با دی ماریا تعویض شد.

سرمربی: الخاندرو سابیا

لحظه های حساس:

دقیقه 13: خروج شجاعانه علیرضا حقیقی، فرصت خوبی را از گونسالو هیگواین گرفت. هیگواین سعی کرد در فرصت تک به تک توپ را از بین پاهای حقیقی عبور دهد. حقیقی برای لحظاتی روی زمین بود اما بدون مشکل به بازی ادامه داد.

دقیقه 20:   یک واکنش ویژه دیگر از علیرضا حقیقی. گلر شماره 12 ایران این بار با دست مخالف شوت تماشایی آگرو را از دروازه دور کرد. ضربه کات دار آگرو در حالی به سمت دروازه ایران شلیک شد که حقیقی دید مناسبی نداشت اما به خوبی از پس مهار این شلیک برآمد.

دقیقه 23: یک کرنر از سمت راست دروازه ایران ارسال شد. مارکوس روخو مثل همیشه در کارهای هجومی عملکرد موفقی داشت و بالاتر از مدافعان ایران به هوا پرید. او این بار یک ضربه سر خطرناک روانه دروازه ایران کرد که با اختلاف کم از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه 32: خطای آندو روی مسی درست پشت هیجده قدم. جایی که میلیون ها ایرانی چشم هایشان را بستند. یک ضربه ایستگاهی ایده آل که نصیب آرژانتینی ها شد. لئو مسی البته با کات درون پا توپ را به فضای بالای دروازه فرستاد و خطر رفع شد.

دقیقه 37: سفید و آبی ها، درست در فاصله ای شبیه آنچه در دیدار با بوسنی منجر به گل شان شده بود، صاحب یک ضربه آزاد شدند. مسی توپ را به روی دروازه فرستاد و ضربه سر خطرناک هیگواین، با اختلاف اندک از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه 42: دومین کرتر تیم ملی، تبدیل به اولین موقعیت گل این تیم در این مسابقه شد. چیزی نمانده بود نام جلال حسینی به فهرست مدافعان گلزن ایران در جام جهانی اضافه شود اما توپ او راهی به درون چارچوب پیدا نکرد. ضربه سر سیدجلال از یک شوت قوی‌تر بود اما با فاصله اندک از بالای دروازه به اوت رفت.

دقیقه 51: جدی‌ترین موقعیت تمام مسابقه تا این لحظه. حرکت استثنایی مسعود شجاعی، دریبل‌های بی مثال او مقابل خدایان دریبل در آرژانتین، یک سانتر دیدنی از پژمان منتظری و در نهایت ضربه سر شیرجه‌وار رضا گوچی با واکنش عالی رومرو از دروازه دور شد. این دومین بار است که گوچی در این جام با ضربه سر در آستانه گل زدن قرار می‌گیرد.

دقیقه 58: لئونل مسی بالاخره اولین حرکت موثرش در این مسابقه را انجام داد. مدافعان ایران برای نخستین بار فضای لازم برای حلق موقعیت را به او دادند و این ستاره نیز به خوبی پشت محوطه جریمه ایران حرکت کرد و ضربه خوبی را به سمت دروازه فرستاد. ضربه او با فاصله‌ای کم از کنار تیر دروازه به بیرون فرستاده شد.

دقیقه 76: فرار پژمان منتظری از جناج راست. یک سانتر بلند روی دروازه آرژانتین. اشکان دژاگه خود را از چنگال زابالتا رهاند. شیرجه‌وار به آسمان پرید و ضربه سر را زد، توپ به سمت دروازه آرژانتین رفت، همه چیز خبر از یک معجزه می‌داد، گل به آرژانتینننننننننننننننننننن!

میلیون‌ها ایرانی به آسمان پریدند اما انگار رومرو دروازه‌بان آرژانتین هم همراه ما به آسمان پرید و با نوک انگشتانش توپ را بیرون فرستاد. آه از بدشانسی!

دقیقه 85: علیرضا جهانبخش که به تازگی وارد زمین مسابقه شده بود، پاس زیبایی را برای قوچان نژاد مهیا کرد. مهاجم نوک تیم ملی، در محاصره سه بازیکن حریف با یک بغل پای تماشایی به سمت دروازه فرستاد اما باز هم رومرو بن بست ساز رویای تیم ملی ایران شد.

دقیقه 92: کمتر از دو دقیقه از وقت های تلف شده گذشته بود. سابه یا با وارد کردن پالاسیو و لاوتزی قصد داشت تیمش را به هر قیمتی برنده بازی ببیند و کی‌روش، رضا حقیقی را به زمین فرستاده بود تا نتیجه را نگه دارد. مسی که در این بازی خسته، سرخورده و ناتوان به نظر می‌رسید در جناج چپ دروازه ایران صاحب توپ شد، رضا قوچان نژاد با کمی فاصله به استقبالش رفت، نفس‌ها در سینه حبس شد که نکند مسی یکی از آن ضربه‌های داخل پای وحشتناکش را روانه دروازه ایران کند .... درست همین اتفاق افتاد! ضربه محکم و دقیق! یک شوت استثنایی، همه قوس بدن حقیقی را هم مغلوب کرد. امیرحسین صادقی زانو زد، مسی با مشت های گره کرد و شادمانی به حد و حصر به سمت تماشاگران آرژانتین دوید... حیف از آن نمایش باشکوه که پایانش شادی مسی شد!

نظر مربیان:

کارلوس کی‌روش سرمربی ایران: ما تلاش داشتیم به دروازه آرژانتین نزدیک شویم. چند فرصت گلزنی خیلی خوب داشتیم و دو شخصیت متفاوت نقش بازی کردند. آرژانتین برد و بهترین بازیکنان را داشت. آنها بارها تلاش کردند که بتوانند گل بزنند. مسی بهترین بازیکن جهان است. شخصیت بعدی داور بود که پنالتی واضح ما را نگرفت. من نسبت به عملکرد بازیکنان افتخار می‌کنم. قابل قبول نیست که داور فقط 5 متر با صحنه فاصله داشته باشد و پنالتی را نگیرد.

سابیا سرمربی آرژانتین: با مسی همه چیز شدنی است. ما در نیمه اول تهاجمی کار کردیم اما در نیمه دوم ایرانی‌ها در ضدحملات نابودکننده ظاهر شدند. ایران به خوبی سازماندهی شده بود و خوشحالم که صعودم بعد از این بازی سخت حتمی شد.

تیتر روزنامه های ایران پس از بازی: 

روزنامه ایران ورزشی: یازده شیر، یک جلاد ( اشاره به داور)!

روزنامه خبر ورزشی: کی‌روش: به داور باختیم

روزنامه گل: آهای دنیا نگاه کن!

روزنامه 90: معجزه ایران را دزدیدند

روزنامه ابرار ورزشی: آرژانتین مُرد تا بُرد

روزنامه پیروزی: ای بلند سرفراز، ایران من

روزنامه  استقلال: یوزهای ایرانی، افتخار جام جهانی

روزنامه هوادار: به خدا ما آرژانتین را بردیم!

روزنامه شوت: مگه میشه؟/ مردانه جنگیدیم و باختیم

قضاوت های پس از بازی:

وبسایت روزنامه آس، روزنامه پرتیراژ اسپانیایی نوشت «مسی و رومرو جلوی آبروریزی آرژانتین مقابل ایران را گرفتند».

مهمت شول بازيکن اسبق تيم ملي فوتبال آلمان که به عنوان کارشناس شبکه ARD آلمان ديدار تيم‌هاي ايران و آرژانتين را تحليل مي‌کرد در خصوص اين بازي گفت:‌ ايران تيم برتر بازي با آرژانتين بود و اين تيم بسيار فراتر از انتظار بازي کرد. از نظر من تيم ايران از نظر تاکتيکي و فردي برتر از آرژانتين بود، اما آرژانتيني‌ها مسي را داشتند و او در يک لحظه بازي را براي تيمش تمام کرد.

سایت فدراسیون جهانی فوتبال در پایان بازی ایران و آرژانتین نوشت: آرژانتین با تشکر از لیونل مسی کاپیتان و ستاره خود با گل دقایق آخر سه امتیاز از ورزشگاه مینرائو با خود به همراه برد.  ایران باید به خاطر یکی از منظم‌ترین بازی هایی که تا به حال در این تورنمت دیده‌ایم، مورد تحسین واقع شود. "تیم ملی" باید به خاطر تلاش‌هایش در این بازی و موقعیت های گل ایجاد شده به خود افتخار کند. اما مسی عملکرد فوق العاده‌ای مانند همیشه نشان داده و هیچ راهی برای دفع ضربه وی توسط حقیقی نبود.

روزنامه مارکا، پرتیراژترین روزنامه ورزشی اروپا هم به شیوه بازی تیم آرژانتین کنایه زده و آن  را «سیستم مسی» نامیده است. به نوشته این نشریه، تنها سیستمی که در این بازی به درد آرژانتین خورد سیستم مسی بود.

قاب خاطرات
گزارش تصویری
ویدئوها
آخرین اخبار

تغییر زمان یک مسابقه از هفته بیست و ششم لیگ برتر

برگزاری دومین نشست کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی AFC به ریاست تاج

گزارش تصویری نشست خبری سرمربی و بازیکن تیم ملی فوتسال ایران

محمدحسین درخشانی: ما عاشق بازی جلوی تماشاگران هستیم

وحید شمسایی: با تمام تمرکز به مصاف تایلند می‌رویم

گزارش تصویری از دیدار تیم های سپاهان اصفهان و استقلال ملا‌ثانی

سلام یوزهای ایرانی به فینال آسیا

تصاویری از دیدار تیم های چادر ملو و مس کرمان

صحبت های تانیا جهانشاهی بازیکن تیم‌ملی دختران زیر ۱۸ سال پس از برتری مقابل تاجیکستان

گزارش تصویری از دیدار تیم های هوادار و‌ مس سونگون

پربازدیدترین ها

تصاویری از گرم کردن تیم ملی ایران قبل از بازی با کویت

زمان برگزاری دو دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد

محرومیت و جریمه نقدی برای دروازه بان استقلال

گزارش تصویری از دیدار تیم های ملی جوانان بانوان ایران و ترکمنستان

داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند

اعلام اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان

اعلام رای انضباطی اسماعیلی فر

گزارش تصویری بازی تیم ملی فوتسال ایران و کویت (بخش اول)

میزبان جام جهانی حریف ایران در نیمه نهایی شد

بهروز عظیمی: قرقیزستان با برزیل هیچ فرقی برای ما ندارد/سطح مسابقات فوق‌العاده بالاست